Vi kan med glädje berätta att konstnären Jose Luis Martinat är årets vinnare i Call for Print. Nu inleds tryckprocessen tillsammans med screentrycksverkstaden Longest Night i Kortedala, Göteborg. Något vi ser mycket fram emot! Stort tack till alla som sökt!
Ansökningarna som kom in bedömdes av en extern jury bestånde av konstnären Modhir Ahmed och curator Ulrika Flink, konstnärlig ledare för Konstfrämjandet Stockholm. Arbetet leddes av gästcurator Reyhaneh Mirjahani. Tack!
Juryns motivering:
Jose Luis Martinats kraftfulla och poetiska praktik är något som grep tag i juryn, såväl som konstnärens förmåga att återskapa grafiken som ett radikalt verktyg för kollektiv överlevnad och dekolonial handling. I det föreslagna projektet Kachkaniraqmi vill Martinat aktivera grafikens reproduktionsbarhet genom att trycka *Quechua-frasen ”Jag existerar fortfarande” om och om igen, som en motståndshandling och en form av vägran mot historisk radering och språkförtryck. Med hjälp av sprucken typografi, symboler från ursprungsbefolkningen* och orädda materialexperiment tar Martinat tillbaka reproduktionen som en plats för kulturellt motstånd. Hans verk utforskar hur tryck kan vara en plats för ifrågasättande, minne och motstånd. Med tillgång till en screentrycksverkstad är vi övertygade om att han kommer att fortsätta att vässa sitt konstnärliga uttryck och koppla an till grafikens långa historia i politiska kamper.
* Quechua är en av Andernas ursprungsbefolkning och språk
Biografi:
Jose Luis Martinat (Lima, 1974) är verksam i Halmstad, Sverige. Han har studerat vid Konsthögskolan i Malmö och vid Högskolan för fotografi och film vid Göteborgs universitet. Hans senaste separatutställningar inkluderar Resolutions and Dissolutions på Nosco Gallery i Bryssel, País con Futuro på Galleri Vigil Gonzales i Buenos Aires, samt Splendor & Fall på Ginsberg Gallery i Lima, Peru.
Han har även medverkat i flera grupputställningar, bland annat Det ska växa: textila uttryck som offentlig konst (Statens konstråd, Stockholm), Jag föreställer mig ett hem (Göteborgs Konsthall), Contemporáneo 1: Materia, alquimia y flujo (MAC – Museet för samtidskonst i Lima), We promise to never wake up (Galerie Nosco, Frankrike), The Pattern of Patience, Galleri Marc Strauss, New York samt How to Read El Pato Pascual: Disney’s Latin America and Latin America’s Disney (Luckman Fine Arts Complex, Los Angeles, Kalifornien).
Martinat finns representerad i samlingarna vid Statens Konstråd, Malmö Konstmuseum, Lima Konstmuseum (MALI), Göteborgs stads konstsamling, Solomon R. Guggenheim Archives, samt i flera betydande privata samlingar.
Bild ovan: Karneval (2021), 180 cm x 190 cm, Metallic thread on found plastic textile.
Negar Latifians förslag utforskar hur hennes experimenterande med fotografi och grafik kan omdefiniera minne, bevarande och själva grafikens språk genom att omdefiniera misstag som medskapare i processen.
Negar Latifian
Negar Latifian är en iransk konstnär som utforskar urbana rum, marginalisering och minne genom fotografi, alternativa processer och fotoböcker. Hon fångar subtila spår av mänsklig närvaro och använder arkivmaterial och personliga berättelser för att lyfta fram teman som motståndskraft, främlingskap och identitet – formade av socio-politiska historier och försvunna röster i det offentliga rummet.
—
Lisa Trogen Devgun föreslog i sin ansökan att utforska industriellt arbete och människokroppen genom fragmenterade, rytmiska grafiska experiment, förankrade i hennes intresse för arbetarrörelser genom historien.
Lisa Trogen Devgun
Lisa Trogen Devguns praktik baseras på den globala logistikens funktion och estetik, vars påverkan hon anser genomtränger hela vårt samhälle. Trogen Devgun har arbetat med material från logistiksektorn, såsom lastpallar och plastbehållare, och hennes praktik har utvecklats från rena installationer av readymades till andra mer eller mindre osynliga system som ligger till grund för vårt sätt att leva. Under de senaste åren har Trogen Devgun arbetat i mindre skala med kollage och tryck med applicerad färg.