Hur kan museers grafiksamlingar bidra till ett mer demokratiskt kulturarv?

”Husera omtänkande i samlingar” undersöker hur museers grafiksamlingar kan fungera som utgångspunkt för konstnärliga processer, kritiska samtal och gemenskap – samt hur de kan öppna upp för civilsamhällets medverkan. Projektet diskuterar vad och vem som får ingå i det gemensamma kulturarvet – en central fråga i en demokrati.

Med utgångspunkten att museer med ett diversifierat kulturarv bidrar till att samlingar blir relevanta för fler grupper i samhället, vill ”Husera omtänkande i samlingar” utmana hur samlingar kan vara ett utrymme för konflikter, såväl som för historieberättande och minne. En plats där samtal och osäkerhet får ta plats, än självklara ståndpunkter.

Grafikens Hus har genom egen research och i dialog med olika experter sett att flera museer i Sverige har enhetliga grafiksamlingar som inte speglar samhället. Att arbeta med diversifiering av samlingar hänger tätt samman med att omdefiniera museernas roll och är en del av det postkoloniala arbetet som pågår på många museer runt om i världen. Samlingar som är en del av vårt gemensamma kulturarv bör spegla samhället och vara en tillgänglig kunskapskälla för alla.

I projektets början, våren 2025, utlystes totalt sex konstnärliga och konstpedagogiska uppdrag för att arbeta i grafiksamlingarna vid Botkyrka , Malmö Konstmuseum och Dalarnas museum. Projektet engagerar tre konstnärer, tre konstpedagoger och tre lokala föreningar, som tillsammans närmar sig grafiksamlingarna genom konstnärliga metoder. Konstpedagogerna föreslår förening till projektet.

Både konstnärerna och de lokala föreningarna kommer att producera nya konstverk som presenteras genom utställningar och andra publika arrangemang. Projektet bidrar till kunskapsutbyte mellan samarbetande organisationer och ställer frågor kring demokratiseringsarbete som tillgången till samlingar och kulturarv.

”Husera omtänkande i samlingar” vill därmed bidra till ett förnyat sätt att förstå museernas roll i samtiden. Genom att betrakta samlingarna som en levande och omförhandlingsbar resurs, snarare än som statiska arkiv, öppnas möjligheten att demokratisera tillgången till kulturarvet och göra det relevant för fler.

Efter utställningarna i början av 2026 hos samarbetande museer ordnas en större konferens i mars 2026. Projektet avslutas med att Grafikens Hus ger ut en publikation i slutet av 2026.

De som arbetar som konstnärer och konstpedagoger inom projektet är:

Malmö konstmuseum
Joanna Johnson (Konstpedagog)
Conny Karlsson Lundgren (Konstnär)

Dalarnas museum
Jasmin Daryani (Konstnär)
Hilda Lindström (Konstpedgog)

Botkyrka konsthall
Mehregan Meysami (Konstnär)
Sissela Nordling Blanco (Konstpedgog)

Projektets grafiska form är gjord av Evelina Mohei. Formen tar avstamp i bland annat två typsnitt från det nordamerikanska formkollektivet Justseeds, där Mohei har tolkat kollektivets grafiska arkivmaterial från facklig och feministisk organisering. Typsnitten från JustSeeds möter Grafikens Hus grafiska profil i en visuell väv som rör sig snarare än står still. Titeln är föränderlig, ibland stör den andra element, ibland är den lekfull – en logik som speglar projektets idé om att tänka och tänka om. Ambitionen med formen är att spegla samlingar i rörelse.

”Husera omtänkande i samlingar” drivs av Grafikens Hus i samarbete med Malmö konstmuseum, Botkyrka konsthall och Dalarnas museum. Curator och processledare, Macarena Dusant. Producent, Anna Jönsson. Producent konstpedagogik, Emma Dominguez. Huvudkommunikatör, Anna Henriksson.

Projektet följs av konsultbyrån Amphi, som håller i kompetensutvecklande nedslag i frågor om normkritiskt arbetet och icke-diskriminerande arbetsmetoder. Amphis roll är att säkerställa en bra och trygg arbetsmiljö för konstnärerna, och stärka upp teamen hos respektive arbetsplats.

Postkodslotteriets stiftelse har beviljat 2,5 miljoner kronor i stöd till Grafikens Hus tvååriga projekt ”Husera omtänkande i samlingar”.

Läs vårt pressmeddelandet här.

BIOGRAFIER

Jasmin Daryani (konstnärsuppdraget, Dalarnas museum)

Jasmin Daryani rör sig fritt mellan olika medier och väver samman berättelser som skapas i mötet mellan olika villkor, språk och sammanhang. Hennes arbete bär på en poesi av blandning och möten – ett sätt att både skriva och överleva i spänningsfältet mellan världar. Hon utforskar hur makt, migration och tillhörighet formas och omformas, och hur historien alltid finns närvarande i samtiden. Med upprepning och rekonstruktion som verktyg skildrar hon erfarenheter – både egna och kollektiva – som berör rotlöshet, förnyelse och återhämtning. I hennes verk finns vittnesmål hämtade från vardagen, från hennes egen resa och från människor i hennes närhet. Daryani har studerat vid Högskolan för fotografi (numera HDK – Valand) och Konstfack. Uppväxt mellan Dalarna, Hälsingland och Gästrikland.

Joanna Johnson (konstpedagoguppdraget, Malmö Konstmuseum)

Joanna Johnson är konstnär och utbildad konstgrafiker med en tvärdisciplinär bakgrund som socionom. Hon arbetar i en rad konstgrafiska tekniker och med såväl textila som keramiska material där hon utforskar teman som minne och arv, ursprung och rötter och gränsen mellan individen och kollektivet. I sitt intresse för trauma och läkning undersöker Johnson holistiska perspektiv bortom den idéhistoriska uppdelningen mellan kropp och själ som länge dominerat västerländskt tänkande inom hälsa och vetenskap. Förutom sin egen konstnärliga praktik är Johnson verksam som både illustratör och konstpedagog. Som kreativ pedagog har hon utformat workshops och lett grupper för olika verksamheter inom både kommunal och idéburen sektor i Malmö. Hennes mångåriga erfarenhet av att arbeta nära människor har influerat hennes engagemang för konstnärliga processer i relation till social förändring och delaktighet.

Conny Karlsson Lundgren (konstnärsuppdraget, Malmö Konstmuseum)

Med film, text, bild, installation och performance rör sig Conny Karlsson Lundgrens verk över de porösa gränserna mellan sociala, politiska och privata identiteter – omgestaltade genom erfarenheter, begär och hemliga koder. Conny Karlsson Lundgrens verk har visats omfattande, både i Sverige och internationellt. Han finns representerad i samlingarna på bland annat Moderna Museet i Stockholm, Malmö konstmuseum och Hasselbladsstiftelsen. Karlsson Lundgren har studerat vid Jan van Eyck Academie i Maastricht och Konsthögskolan Valand i Göteborg. 2024 hade han en separatutställning på Bonniers Konsthall och 2023 skapade han Gläntan, Sveriges första HBTQI+monument på uppdrag av Göteborgs stad. Han delar sin tid mellan Hoby Mosse och Stockholm.

Hilda Lindström (konstpedagogsuppdraget, Dalarnas museum)

Hilda Lindström är bildkonstnär med en klassisk skolad grafikutbildning och med en MFA inom grafisk design och mediakonst. Under flera år har hon varit verksam i Polen och Rumänien där hon har initierat projekt och samarbetat med konstnärer och konstnärsdrivna föreningar. Lindström har även curaterat utställningar samt medverkat på symposium, festivaler, utställningar och residens, bland annat grafikbiennalen i Kaunas, Mark Rothko Art Centers grafiksymposium i Daugavpils och Borders of Perception i Enschede.

I sin konstnärliga praktik arbetar Lindström med grafiska trycktekniker, fotografi, installation, rörlig bild, textil, text och konstpedagogik. Med fokus på subkulturer och den yngre generationens livsstil som del av samtidens samhälleliga tendenser intresserar hon sig för olika typer av utanförskap i relation till hur behov av eskapism påverkas av samhällets strukturer. I hennes arbete utgår hon från sin egen personliga historia och som sätts i relation till de geografiska platserna hon befinner sig i. Lindström har lång pedagogisk erfarenhet, från små till stora institutioner. Hon är baserad i Stockholm och Dalarna där hon drivit Ättiksfabriken Art Space tillsammans med Sorin Dan Cojocaru. Idag är hon konstpedagog på Nationalmuseum.

Mehregan Meysami (konstnärsuppdraget, Botkyrka konsthall)

Mehregan Meysami arbetar med mediaarkeologi, där analog film utgör kärnan i hennes konstnärliga praktik, som även innefattar installationer, ljud, grafik, skulptur och text. Hennes verk är orienterade genom en politisk-historisk horisont och reflekterar över tid, minne, frånvaro, närvaro och sanning – men också utraderandet av dessa. Hon är influerad av historiska händelser, och hennes arbeten består ofta av omtolkningar av dessa genom rekontextualiseringar av äldre arkivmaterial. Genom en självbiografisk lins, återkommer hon till frågor om kolonialismens globala ordning, ökande xenofobi, nationsskapande och nationalstatens roll i vår samtid.

Hon är utbildad i arkitektur och fri konst vid Kungl. Konsthögskolan i Stockholm (MFA 2022), och har ställt ut i Sverige och internationellt. Meysami är representerad i flera svenska regionala och kommunala samlingar.

Sissela Nordling Blanco (konstpedagoguppdraget, Botkyrka konsthall)

Sissela Nordling Blanco är konstnär och konstpedagog med en masterexamen i Visuell kommunikation från Konstfack. Hon arbetar med grafik som verktyg för motstånd, minnesarbete och som mötesplats för BIPoC. Hennes praktik rör sig mellan analoga trycktekniker och digital grafik, med ett formspråk som ofta hämtar inspiration från textila traditioner och sociala rörelser. Feministiska, dekoloniala och queera perspektiv är en genomgående utgångspunkt i hennes arbete.

I sitt konstnärskap har Nordling Blanco bland annat arbetat med imaginära skyddshelgon som motberättelser till rasismens normalisering i Sverige, och med typografiska tolkningar av andinska arv. Hon intresserar sig särskilt för grafikens potential som ett verktyg för gemenskap och historisk omförhandling – där nya visuella arkiv och berättelser kan växa fram. Hon har arbetat med många olika organisationer och grupper i Botkyrka kommun genom åren.

 

BIOGRAFI – PROJEKTETS FORMGIVARE
Evelina Mohei
är grafisk formgivare baserad i Stockholm, som mest och helst arbetar med frivilligorganisationer och samlingslokaler. Hon är intresserad av form som bärare av historier, sådana som ofta förbises och riskeras att glömmas bort. Hon arbetar helst i taktila tekniker, gärna tillsammans med andra.

 

KORT OM BAKGRUNDEN till projektet
Projektet är en förlängning från ett annat projekt, Samlande tankar/Collecting Thoughts (2021-2024) där konstnären Afrang Nordlöf Malekian gjorde en undersökning i Grafikens Hus historia och samling, samt Statens konstråds grafiksamling 2023.

”Husera omtänkande i samlingar” är inspirerad av Afrang Nordlöf Malekians konstnärliga undersökning i grafiksamlingarna, för att pröva metoden att lära känna andra museers grafiksamlingar genom en konstnärlig blick, såväl som civilsamhällets blick.

 

Arbetsgruppen från Grafikens Hus.Fr.v. Huvudkommunikatör, Anna Henriksson, Foto: Ylva Sundgren, Producent konstpedagogik, Emma Dominguez, Foto: Anna Henriksson, Curator och processledare, Macarena Dusant, Foto: Anna Henriksson; Producent, Anna Jönsson, Foto: Anna Henriksson; Frilansande grafisk formgivare, Evelina Mohei, Foto: Eric Andersson.

Design: Evelina Mohei