”Det ligger i grafikens natur att samarbeta”

Nu är det dags för utställning med Grafikens Hus årliga projekt Barnens Löpsedlar! Elever i årskurs 6 på Örjanskolan har fått skriva, rita, skära och trycka sina tankar och åsikter om hur det är att leva i Järna idag. Grafikens Hus har samtalat med konstpedagogen och konstnären Olle Halvars.

Av: Sanna Svanberg

Eleverna har arbetat i flera olika workshops under höstterminen. Tillsammans med Olle Halvars och Amanda Ferrada från Grafikens Hus har de brainstormat kring hur vardagen i Järna ser ut. Vad är bra och vad kan förändras? Utifrån sina berättelser har eleverna sedan valt ut korta meningar och skapat rubriker till egna löpsedlar. Efter ha skissat fram en layout har de skurit ut schabloner och till sist valt färger och screentryckt på papper i storlek 50 x 70. Att projektet använder screentryck som metod har en koppling till dess unika roll för spridning av information och åsikter genom historien.

Olle Halvars är utbildad bildpedagog och konstnär. Han arbetar med grafik, ofta i större format med textil och skulptur. I sina tryck använder han en mix av urklipp, breda penseldrag och karvat trä. Det är lätt att tycka om Olle Halvars verk, det finns en direkthet och en humor som tilltalar både barn och vuxna. Figurer från människovärlden, växt- och djurriket och en estetik som påminner om graffitins hastiga skisser.


Bild: Christian Bagge

Vad ska man tänka på när man arbetar konstpedagogiskt med barn?

– Man bör vara inkännande och utgå ifrån eleverna och deras egna referenser för att göra dem nyfikna. Känn också av platsen och skolans inriktning för att förstå eleverna bättre. Jag som konstnär ska inte applicera mitt eget uttryckssätt utan låta eleverna ha frihet i budskap och utförande. I det här projektet har de fått skapa helt själva, från idé till avslut. Viktigt med den gränsdragningen! Sedan är efterarbetet också viktigt, att barnen känner att man tar dem på allvar, att de får ställa ut sina verk och ha vernissage.

Ditt lekfulla förhållande till tekniken har fungerat väldigt bra i samarbetet med eleverna. Det måste vara en tillgång som pedagog?

– Ja, så är det. När man jobbar med grafik sker det alltid många misstag på vägen, vilket ger ett annat resultat än man kanske förväntat sig. Det finns en frihet i det! Grafiken går också att använda mer måleriskt om man vill. Barn brukar testa sig fram och då kan vad som helst hända!

Vad betyder hantverket för dig?

– Jag har alltid varit intresserad av att uttrycka mig på olika sätt. Det började med graffiti, fortsatte med schabloner, ikoner, skyltar och muralmåleri till att jag utbildade mig på Grafikskolan i Stockholm. Ju mer jag har lärt mig, desto enklare har mitt uttryck blivit! Grafik passar mig väldigt bra, det finns en teknisk inramning som man kan välja att hålla sig till eller experimentera med. Jag har en ganska anarkistisk ingång till tekniken och har hittat mina egna metoder. Dessutom kan jag inte göra för genomarbetade grejer…

Hur viktigt är det kollektiva samarbetet i ditt eget konstnärskap?

– Jag tycker om att skapa saker ihop med andra, just för att man aldrig vet hur slutresultatet blir. Det ligger ju även i grafikens natur att man behöver samarbeta, alla har inte tillgång till material och tunga verktyg och maskiner. Kunskapsöverföringen är också viktig, att lära sig av varandra.

Projektet Barnens Löpsedlar startades av Grafikens Hus 2016 för att synliggöra barns egna tankar om samtiden och låta andra få ta del av deras framtidsvisioner. Projektet vill också uppmuntra skolor att arbeta med estetiska och alternativa metoder för lärande. Vi arbetar främst lokalt i Södertälje där vår verksamhet finns, men skolor från andra kommuner kan också vara med i projektet.

Är din skola intresserad av att medverka i Barnens Löpsedlar? Hör av dig till vår projektledare: amanda.ferrada@grafikenshus.se

Utställningen på Södertälje stadshus pågår 23 mars till slutet av maj.