”Jag försöker ofta korsa det digitala med hantverksmässig närvaro”

Svenska / English

Den 8 maj 2023 gjorde Grafikens Hus ateljébesök hos Parasto Backman, som är grafisk formgivare och senior lektor i grafisk design på Konstfack. Studio Parasto Backman, etablerad 2010, ligger i centrala Stockholm och är minst sagt en inbjudande, färgsprakande och en otroligt välkomnande miljö med mycket kreativ inramning och värme, som även speglar Parastos personlighet och grafiska signaturstil. Parasto Backmans arbete präglas av både egen initierade projekt samt av uppdrag, vilka breder ut sig över olika fält. Men till störst del landar de inom kultursektorn, och där med fokus och stor vikt vid att berätta de berättelser som sällan eller aldrig får utrymme. 

Text: Nilo Amlashi

Vad betyder grafiken för dig och din praktik? 

Jag är i ständig dialog med mitt hantverk och omförhandlar och testar nytt. Grafik, främst screentryck, är ett återkommande inslag och en kontrast till det digitala. Jag försöker ofta korsa det digitala med hantverksmässig närvaro på ett eller annat sätt, kombinationen är intressant – men det är inte helt lätt att få tillgång till grafikverkstäder.

Vilka grafiska tekniker jobbar du mest med och varför?

Som jag nämnde tidigare jobbar jag främst med screentryck. Jag började med det under mina studier på Beckmans och förälskade mig i tekniken. Jag gillar mycket att jobba hands-on med färg, men på senare år har jag jobbat mot screentryckerier. Till skillnad mot andra tryckmetoder, så som till exempel offsettryck, går det att ösa på med mycket färg i screentryck som ger ett djupare och rikare uttryck. Jag gillar också det taktila och att det inte blir ”perfekt”. Hantverket är liksom närvarande. Tekniken har också sina begränsningar vilket är något jag uppskattar, för det får mig att vilja pusha gränserna. Med det sagt är jag såklart sugen på att även utforska andra grafiska tekniker!

Med egna ord, vad kännetecknar ditt grafiska uttryck? 

Oj vad svårt!  Jag vill tro att mitt grafiska uttryck är en kombination av många olika saker. Jag återkommer ofta till att gräva i det som varit för att sedan ta det vidare in i en samtida och framtida kontext. Eftersom jag är verksam i Sverige med rötter i Iran influeras mitt uttryck av komplexitet, en bred referensbank och en mångfacetterad palett.