Kayo Mpoyi: Monster – en myt, 23/9–21/12

Tisdag 23/9, kl 18–19
Berättelsestund och öppningsceremoni för del 1

Torsdag 20/11, kl 18–19
Öppning för del 2

Adress: Mårbackagatan 7C, Hus K, 123 43 Farsta

Kayo Mpoyi är residencekonstnär hos Grafikens Hus under augusti–december 2025. Under utställningen i vårt tillfälliga galleri i Farsta får publiken del av konstnärens undersökande av en grafisk tryckteknik – kollografi. Välkomna att lyssna till ett konstnärssamtal och se Mpoyis inledande gestaltning i galleriet, som därefter uppdateras och nyöppnas senare under utställningsperioden.

”Ett stängt rum med tre fönster blir ett titthål in mot en pågående process av ihop förande av berättelser, historia, platser och arkiv i byggandet av en ursprungsmyt. Bricollage är ett bra ord för att förklara det jag gör. Jag bygger bilder med funnet och tillgängligt material. Bricollage är här beskrivningen av hur de drabbade av undergångar av världar konstruerar och fogar ihop en kropp så att de kan röra sig i efterlämningarna. I mötet med förintelsen skapas förutsättningarna för mutation. Via lager på lager, med tejp, tråd och saliv skapar jag/vi oss ben, organ och muskler så att liv kan finnas i en värld i brand. Jag har upplevt flera undergångar. Vissa är personliga och intima. Vissa är globala och har pågått i generationer. Via tekniken kollografi, som är bilder karvade i kartong och tryckta på papper och tyg vill jag upptäcka en myt, en slags ursprungsmyt som jag kan använda för leva i en tid av kriser. Källorna till mina bilder är scener hämtade från vardagen, nationella arkiv såsom etnografiska museet, ord från en handskriven Tshiluba-Svenska lexikon, samt bilder från ett fotoalbum.

I det här residenset för jag ett samtal med afrokubanska konstnären Belkis Ayón (1967–1999) som tyckte att kollografi var det enda sättet hon kunde utforska och utveckla dold eller förvrängd historia.”

Kayo Mpoyi förenar bild och text i sin konstnärliga praktik. I sina två romaner utforskar Mpoyi ett återupptäckande av förvrängd historia och läkning av trauma genom fiktion. Genom att väva fiktiva berättelser kring objekt i nationella och personliga arkiv strävar Mpoyi efter att återupptäcka det förflutna. Tecknandet är ett sätt att låta kroppen avkoda. Grafiken är ett sätt att multiplicera och upprepa teckningen. Text och måleri är ett sätt att visualisera fynden innan sökande börjar om på nytt i teckningen. Mpoyi tog sin examen i Fri Konst från Kungl. Konsthögskolan i år.

Utställningen är öppet dygnet runt, ses genom stora fönster direkt från gatan.

 

Tack till Telestaden.

 

Resa hit: T-bana till Farsta eller pendeltåg till Farsta Strand. Buss från Farsta Centrum nr 184, 828, 830 till hpl Telestaden eller buss 181 till hpl Ågesta Broväg.