Nguyễn lyfter fram saknade berättelser i ljuset

 

Grafikens Hus öppnar 13 november utställningen The Making of an Archive av konstnären Jacqueline Hoàng Nguyễn. Familjealbumets betydelse för vår gemensamma historieskrivning och bristande representation inom officiella arkiv är några högaktuella frågor som Nguyễn vill lyfta med projektet. Bilder och berättelser från Södertäljebor har samlats in till ett nytt arkiv. 

Den kanadensiska konstnären Jacqueline Hoàng Nguyễns projekt The Making of an Archive formades av upplevelsen av en akut brist på representation i samtliga statliga fotoarkiv av invandrade kanadensares vardagsliv. Hon såg att bilder hemma i sitt familjealbum berättade de historier som saknades i de officiella arkiven.

– I min pappas fotoalbum från 1974 såg jag hur han fixade stora middagar och tältade i skogen med ett stort gäng vänner. Jag såg också bilder där de var utanför riksdagen och demonstrerade. För mig var det en stor kontrast till det jag såg i de officiella fotoarkiven i Kanada. Där fanns inte livet som han levde, som nyanländ från Vietnam till Kanada, representerat, säger konstnären Jacqueline Hoàng Nguyễn.

Det var för ett år sedan som projektet The Making of an Archive flyttades till Sverige för första gången genom ett samarbete mellan Grafikens Hus och Södertälje kommun. Tidigare har projektet genomförts i Vancouver och Torronto i Kanada. I Södertälje har analoga bilder digitaliserats och berättelser samlats in som representerar vardagslivet och inte minst samhällsengagemanget hos invånare med migrationsbakgrund. Bilderna kommer ifrån privata fotoalbum såväl som olika föreningars fotoalbum.

I Grafikens Hus utställning i entrén på Södertälje Science Park visar Nguyễn en konstnärlig bearbetning av det ny insamlade fotoarkivet. Bilder av sand skrivs ut på golvet som påminner om mandalas och blir till en slags symboler för att våra liv befinner sig i ständig rörelse. På olika sätt utforskar hon grafikens gränser.

– Utställningen överlappar och sammanflätar familjebilderna via tryckta tyger och sand, ett sätt som fångar minnets flyktiga karaktär och utmanar grafikens inneboende gränser. Jacqueline Hoàng Nguyễn pekar på vad som förenar oss, våra likheter i glädje och sorg, i en samtid som gärna delar upp oss i ett vi-och-dom, säger curator Ulrika Flink.