Gamla äggkartonger. Utgallrade böcker från stadsbiblioteket och Weda återbruk. I konstpedagogiska projektet Skräpgrafik blir returpapper till nytt papper för grafik. Grafikens Hus driver projektet i samarbete med Kulturskolan i Södertälje, Nova och klasser i årskurs 3 från Stålhamraskolan.
Text och foto: Anna Henriksson
– Jag tycker det har varit roligt att lära mig att jag inte måste slänga skräp utan att jag kan återvinna det. Sen var det roligt att trycka grafik på papperet, säger Fadi, en av eleverna.
I Kulturskolans kulturhus Nova i Lunagallerian är det full aktivitet. Eleverna i klass 3a från Stålhamraskolan är på plats för att delta i projektet Skräpgrafik där de under en kreativ process får tänka kring hur nedskräpning påverkar staden och vår miljö. Det var Kulturskolan inom Skapande skola som tog initiativet till projektet och inledde ett samarbete med Grafikens Hus. Totalt handlar det om fyra tillfällen per klass.
– Problematiken kring nedskräpning och klimatförstöringar är stora ämnen att ta upp, men jag tror att de frågorna kan lyftas och kommuniceras med den yngre generationen genom konst och skapande arbete, säger Amanda Skeppström, kulturassistent på Kulturskolan Nova.
Fadi, Mohammad och Jessica i klass 3a på Stålhamraskolan.
Första steget i projektet går ut på att skapa pappersmassa av returpapper, blöta ner returpapperet och frigöra alla fibrer. Sedan så får de göra papper med hjälp av en träram med finmaskigt nät. Därefter ska det torka. Den här gången så har de använt de egengjorda pappersarken för att trycka grafik och skapa deras egna alster. På plats är Grafikens Hus mobila tryckpress och vår konstpedagog Tova Fransson hjälper till.
– Ett upplägg med fyra tillfällen gör att det går att planera in ett större projekt som klassen kan genomföra tillsammans som kräver lite mer tid – som att göra eget papper. Ett spännande delmoment som barnen tycker är superkul. Och det är pedagogiskt intressant för barnen att följa en process från a till ö där de avslutningsvis får trycka bilder på det egentillverkade pappret, säger hon.
Hösten 2018 var det Stålhamraskolans elever i klass 3b som fick delta. En klass på 25 elever, nu är de 24 elever på plats. En viktig del av det konstpedagogiska projektet Skräpgrafik är att det hakar på Södertälje kommuns arbete med att motverka nedskräpning i staden. På olika sätt lyfts frågan under projektet. Hur kan man tänka kring återbruk? Varför ska man inte kasta saker i onödan? Konsten blir som en katalysator för att prata om de här problemen. Eleverna i åldern 9–10 år är nyfikna, jobbar på med sina bildcollage och tryck. Mohammad och Jessica är två av eleverna. Båda tycker att det har varit roligt att återbruka returpapper för att skapa nytt papper.
– Det var så lätt, jag trodde inte det gick att göra så. Det har även varit roligt att trycka, jag tycker om att skapa och gör även det hemma, säger Mohammad.
Det handgjorda papperet av returpapper används till att trycka grafik.
Pedagogen Amanda Skeppström förklarar att genom projektet Skräpgrafik går det att visa upp en miljövänlig version av kreativt skapande, de lyfter ständigt fram återbruksaspekten.
– Jag har upplevt att barnens kreativitet växt fram och att de kan se möjligheter i ”skräp”, att de tar egna initiativ och lyfter fram sina egna unika konstnärskap.